Det Klassiske København
Det antikke Rom spøger flere steder i det indre København. Byretten, Domkirken og dele af Christiansborg viser inspirationen fra Grækenland og Rom. Vores nye tur Det Klassiske København udforsker denne inspiration.
Den 11.3. går premiereturen med historiker Thomas Warburg som guide. Starten er kl. 14.00 på universitetets fortrappe på Frue Plads.
Han fortæller om København mellem oplysning og Guldalder, og om de store skikkelser, der formede byen og stilen, Hofbygmester C.F. Hansen, og Bertel Thorvaldsen, som blev Københavns eneste æresborger.
På frisen på Thorvaldsens Museum kan man se københavnernes jubelscener ved hans hjemkomst i 1838, efter næsten 40 år i Rom. Men i Thorvaldsens lange fravær havde Rom også øvet indflydelse på hans fødeby gennem C.F. Hansens bygninger, og hans egen kunst var kommet tilbage til Danmark som kopier, før hans selv blev sejlet ind under hyldest fra folket og særligt kunstnerne.
C.F. Hansen var den magtfulde Hofbygmester i København fra 1805 – 1845. Men før det havde han slået sine folder i Altona, som var en af de vigtigste byer i Kongens riger og lande.
Læs artiklen om C.F. Hansen i Altona.
C.F. Hansens første store opgave i København var Domhuset på Nytorv. Da han genopbyggede Vor Frue Kirke efter englændernes bombardement, kom Thorvaldsens skulpturer til at spille en central rolle. Selv om Danmark var ruineret efter Napoleonskrigene, så trak man på begge de store kunstnere.
Læs om Thorvaldsens hjemkomst til København, og om hans særprægede grav.
Thorvaldsen blev ved sin død først stedt til hvile i Vor Frue kirke og siden på Thorvaldsens Museum. Vi går derfor gennem det gamle København fra netop Vor Frue kirke, over Nytorv til hans museum på Slotsholmen og finder klassicismens spor af længslen mod det antikke, det rene og det prægtige.
Læs beskrivelsen af Det Klassiske København i vores turkatalog.
Andre artikler i Vejviseren om Dansk Guldalder i første del af 1800-tallet