Maskerade - Enevælden i lyst og død

En tur om 1700-tallets samfund og Holbergs komedie.

1700-tallet i Europa var en tid med forskel på høj og lav. Man gik op i titler og franske manerer og de rette privileger. Så der optrådte falske adelige, og de ægte kongelige kunne færdes incognito. Moralen var i højsædet, og kirkegangen kunne være skøn som et skuespil. Lyst og begær spillede deres komedie samtidig.

Vi kigger på tidens klæder, titler og tendenser, og trækker tæppet til side for det skjulte.

Karneval, maskerade og teater iscenesætter tiden. Men det vender også op og ned på høj og lav - for en stund. Men Guds Nåde er ustadig og også krig og katastrofer kan true samfundets orden. Man er jo først sikkert i mål når man er godt begravet.

Vi møder den egenrådige og festglade Frederik IV og den fromme Christian VI. Vi skal åbne Det Kongelige Teater med Frederik V, og på natlige løjer med Christian VI og Støvlet Katrine.

Sidste akt af dramaet udspiller sig med Struensee og Caroline Mathilde. Der er mange karakterer på scenen, men vi placerer dem på dramatisk vis, så de er til at få øje på og holde rede på.

Ludvig Holberg var vidne til tiden, og klædte den italienske commedia dell'Arte i borgerklæder og gav pantomimen en københavnsk stemme.

Maskerade er en historie om kærlighed og kostymer, unge elskende, stejle fædre og mere eller mindre kløgtige tjenestefolk. Carl Nielsen satte musik til værket i 1906.

Byvandring på 1,5 til 2 timer.
Start fx. ved det Kongelige Teater eller Christiansborg. Emnet kan iscenesættes andre steder.

Turen har premiere ved fastelavn 2022

Loftsmaleri på Frederiksberg Slot, Benoït Le Coffre, 1708-12. Slottet var residens for den festglade Frederik IV.